Forskarutbildning är krävande. Den består av kurser, egna studier, forskning och i många fall undervisning i grundutbildningen. För att trivas som doktorand bör du vara självständig, drivande och ha förmågan att formulera och behandla vetenskapliga problemställningar.
Antagning till forskarutbildning på IEI sker löpande. Vanligtvis är en doktorandanställning 4-5 år. Lönen utgår från en fast doktorandtrappa.

Just nu har vi många lediga doktorandtjänster på IEI. I annonsen för respektive tjänst framgår även vilka antagningskrav som ställs för den specifika doktorandtjänsten.

Forskarutbildningsämnen vid IEI

Forskarutbildning vid Filosofiska fakulteten

Forskarutbildning vid Tekniska fakulteten

Kommande disputationer och licentiatseminarier

Disputation i analytisk sociologi: Miriam Hurtado Bodell

Miriam Hurtado Bodell vid Institutet för analytisk sociologi, IEI, försvarar sin avhandling med titeln "Mining for Meaning: Using computational text analysis for social inquiry". Handledare är Marc Keuschnigg, biträdande professor, Linköpings universitet. Opponent är Laura Nelson, biträdande universitetslektor, The University of British Columbia. Disputationen hålls på engelska och är öppen för allmänheten. Kontakta Madelene Töpfer för Zoom-länk.

Börjar 13 maj 2024 kl. 14.00
Slutar 13 maj 2024 kl. 17.00
Plats K4, Campus Norrköping
Kontakt Madelene Töpfer
011-36 32 91
Marc Keuschnigg

Disputation i maskinteknik med inriktning hållfasthetslära: Daniel Nilsson

Daniel Nilsson, Avdelningen för mekanik och hållfasthetslära, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, försvarar sin avhandling med titeln "A deltaJ approach for non-linear fatigue crack propagation: Experimental and numerical investigation of a ductile superalloy". Handledare är Kjell Simonsson, professor vid Linköpings universitet. Opponent är Johan Ahlström, biträdande professor vid Chalmers. Disputationen är öppen för allmänheten.

Börjar 17 maj 2024 kl. 10.15
Slutar 17 maj 2024 kl. 12.15
Plats C3, A-huset, Campus Valla, Linköping
Kontakt Azra Mujkic
013-28 11 04
Kjell Simonsson
013-28 27 31

Disputation i design: Juan Felipe Ruiz Munoz

Juan Felipe Ruiz Munoz, Avdelningen för produktrealisering, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, försvarar sin avhandling med titeln "Problems of Problem-Based Design Engineering Education". Handledaren är Renee Wever, professor vid Linköpings universitet. Opponent är Anna Öhrvall Rönnbäck, professor vid Luleå universitet. Disputationen är öppen för allmänheten.

Börjar 20 maj 2024 kl. 09.00
Slutar 20 maj 2024 kl. 12.00
Kontakt Lisbeth Hägg
013-28 11 49
Renee Wever
013-28 15 19

Licentiatseminarium inom nationelekonomi: Niklas Ottosson

Niklas Ottosson vid Avdelningen för nationalekonomi, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, försvarar sin avhandling med titeln "Two Essays in the Economics of Discrimination: Ethnicity and Gender in the Labor Market and Welfare System". Handledare är Ali Ahmed, professor, Linköpings universitet. Opponent är Monika Hjeds Löfmark, fil. dr., Svenska institutet för europapolitiska studier. Seminariet är öppet för allmänheten.

Börjar 20 maj 2024 kl. 13.15
Slutar 20 maj 2024 kl. 16.15
Plats Diana, A-huset, Campus Valla, Linköping
Kontakt Anki Rune
013-28 24 03
Ali Ahmed
013-28 14 95

Disputation inom hållbara system med inriktning miljömanagement och miljöteknik: Johan Vogt Duberg

Johan Vogt Duberg vid Avdelningen för industriell miljöteknik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, försvarar sin avhandling med titeln "Initiating Remanufacturing for Original Equipment Manufacturers". Handledare är Erik Sundin, professor, Linköpings universitet. Opponent är Andreas Feldmann, docent, KTH. Seminariet är öppet för allmänheten.

Börjar 10 juni 2024 kl. 13.00
Slutar 10 juni 2024 kl. 16.00
Kontakt Maria Eriksson
013-28 10 65
Erik Sundin
013-28 66 01

Disputation i affärsrätt: Isabelle Bengtsson

Isabelle Bengtsson vid Avdelningen affärsrätt, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, försvarar sin avhandling med titeln "Tvångsvis markåtkomst – privata aktörer, vinstintressen och egendomsskydd". Handledare är Elif Härkönen, docent, Linköpings universitet. Oppontent är Christina Olsen-Lundh, docent, Göteborgs universitet. Seminariet är öppet för allmänheten.

Börjar 12 juni 2024 kl. 13.15
Slutar 12 juni 2024 kl. 16.15